جستجو

مهندسان وحدت و همدلی خود را حفظ کنند

  • صفحه اصلی
  • مهندسان وحدت و همدلی خود را حفظ کنند
فروغی

محمد فروغی نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد به مناسبت فرارسیدن چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس در گفتگو با روابط عمومی سازمان به بیان نکات و خاطراتی از دوران حضور خود و سایر مهندسین و همتایانش در جبهه‌ها پرداخت.
وی با بیان اینکه بلافاصله پس از پیروزی انقلاب در سیستان و بلوچستان فعالیت داشته است، اظهار داشت: قبل از تأسیس سپاه پاسداران در کمیته انقلاب اسلامی همکاری داشتم و سپس در جهاد سازندگی استان سیستان و بلوچستان و عمدتاً چابهار به فعالیت مشغول شدم.
 وی اضافه کرد: در سال ۱۳۵۹ به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ناحیه یزد در آمده و دفتر فنی سپاه را تشکیل دادم که در ابتدا وظیفه احداث ساختمان‌ها و تأسیساتی جهت استفاده نیروهای رزمنده را به عهده داشت. همچنین نیروهای ما وظیفه پشتیبانی از جبهه را به عهده داشتند و همواره تعدادی از آنها در جبهه و پشت جبهه به کار های مهندسی لازم در خطوط عملیاتی از قبیل ایجاد خاکریزها، راه ها، پل و ... می پرداختند.
در این زمینه بعضی از این همکاران و نیز همرزمان ما از استان های دیگر و یا مرکز، اقدام به ابتکارات ارزنده ای نمودند که از اهم آن ها طراحی و اجرای پل خیبر را می توان نام برد که به صورت شناور، ارتباط بین جزیره مجنون با خاک ایران را برقرار می کرد که نقش نگهداری متصرفات رزمندگان را برعهده داشت.
 دکتر فروغی در تشریح چگونگی فعالیت مهندسین استان یزد در جبهه‌ها اظهار داشت: من در دوره خدمت خود در تیپ الغدیر و مناطق عملیاتی، مهندسین و رزمندگان بسیاری را می شناختم و از آن ها خاطرات ارزشمندی دارم که بعضی از آنها به فیض شهادت نائل آمدند و یا جانباز یا اسیر شدند.
 وی از نتایج حضور مهندسین در جبهه ها را احداث جاده در میان هورالعظیم بیان داشت و گفت: ایجاد جاده در مناطق باتلاقی کار بسیار سختی بود که مهندسان از عهده آن بر آمدند.
ناطق از نیروهای مهندسی شهید به ویژه مهندس جولایی، مهندس صفوی،مهندس حاج مهدی، مهندس اکرا نژاد، مهندس  انتشاری،  زارع،  شمس الدینی و شریف و دیگر شهدای گرانقدر به عنوان همکاران خود  در جبهه‌ها یاد کرد و به تشریح ویژگی‌های شخصیتی تعدادی از آنها پرداخت.
او به صورت ویژه  از شهید شمس الدینی که به تازگی ازدواج کرده و درست روز بعد از ازدواج راهی جبهه ها شده بود یاد کرد و گفت: این شهید در شب دامادی خود به همراه نیروهای رزمنده به خط مقدم عزیمت نمود و در آنجا به شرف شهادت نایل آمد.
فروغی همچنین از شهید صدیقی که راننده لودر بود و پس از مدت ها خدمت در جبهه ها به فیض شهادت نائل آمد، خاطراتی بیان داشت.
  وی همچنین از مهندس شهید حاج مهدی فرمانده قرارگاه مهندسی صراط المستقیم یاد کرد که مدت زیادی را در جبهه ها فعالیت داشت و به گفته خودش در همانجا فارغ التحصیل شد و شربت شهادت نوشید.
 نایب رییس سازمان در بیان خاطرات دیگر خود از جبهه ها بیان کرد: روزی در جزیره مجنون به دلیل مشکلی جسمی به سنگر بهداری سپاه مراجعه کردم که پس از گرفتن دارو قصد خداحافظی داشتم و برادران گرامی اصرار داشتند که مدت دیگری در آنجا باشم. به هرحال خداحافظی کرده در شرف بازگشت بودم که خمپاره ای دقیقاً به سنگر مذکور اصابت کرد که اگر چنین اتفاقی چند دقیقه قبل می افتاد همگی شهید می شدیم و لی به فضل خدا در آن شرایط آسیبی به کسی نرسید.
فروغی افزود: در ابتدای جنگ خیلی توجهی به مهندسی در جنگ نمی شد ولی خصوصاً بعد از طراحی و اجرای پل شناور خیبر و تأثیر آن در نگهداری فتوحات انجام شده، مسئولین بیشتر به اهمیت مهندسی در جنگ پی بردند.
وی در بیان توصیه های خود به مهندسان در شرایط حاضر اظهار داشت: من کوچکتر از آنم که به عنوان یک رزمنده بخواهم توصیه و سفارشی به مهندسین داشته باشم اما مانند هر مهندس دیگر مایلم که همه مردم به ویژه مهندسان مانند اوایل انقلاب وحدت و همدلی خود را حفظ کنند و نگذارند اگر اختلافاتی هست، ریشه دار شود.
وی تحصیلات و تخصص همراه با تعهد را از عوامل ضروری برای حفظ و نگهداری کشور دانست و گفت: ما همگی باید به یاد داشته باشیم که چه افراد ارزنده ای شهید و مجروح شدند و همه آنها که ایثارگرانه در جبهه‌ها شهید شدند ، انسانهای وارسته ای بودند که داوطلبانه برای حراست از کشور و حفاظت از مردم شریف به شهادت نائل آمدند.

Image
فروغی
Image
فروغی 3
Image
فروغی 2