مديردفترنمایندگی سازمان در ابرکوه ضمن تأکید بر لزوم تکمیل دفترچه اطلاعات ساختمان برای صدور شناسنامه فنی و ملکی آن، از راهاندازی سامانهای در ابرکوه به منظور تسهیل و روانسازی مسیر اخذ پروانه با توجه به روند پیچیده اداری بین نظام مهندسی، شهرداری و طراحان خبر داد.
به گزارش روابط عمومي سازمان - دفتر نمايندگي ابركوه، «رضا شریف» در نشست هماندیشی با شهردار و اعضای شورای شهر ابرکوه در حضور مدیر بنیاد مسکن و معاون امور عمرانی فرماندار، ضمن ارائه گزارش مختصری از عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود، گفت: نظام مهندسی در ابتدای شروع کار، ایجاد نظم و برنامهریزی برای دستیابی به اهداف را در دستور کار خود قرار داده است.
وی ابراز کرد: با عنایت به همکاری و تعامل شهرداری ابرکوه و مهردشت در ارسال دستور تهیه نقشه و تشکیل پرونده در نظام مهندسی، نسبت به توزیع عادلانه نقشه و نظارتها، تسریع در طی مراحل مختلف تهیه و تأیید نقشهها، هماهنگي صورت گرفت که این امر موجب شد طراحی نقشهها در بالاترین سطح کیفیت قرار گیرد.
مدير دفتر نمایندگی نظام مهندسی ابرکوه تصریح کرد: در مرحله تنظیم قرارداد نظارت، از آخرین ویرایش قرارداد بین مالک و ناظر استفاده و تأکید میشود که طرفین نسبت به احقاق حقوق خود بر طبق قرارداد مطالبهگر باشند.
وی به پیشنهاد اصلاح طرح تفصیلی ابرکوه اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از پیشنهادهاي مطرح و موفق نظاممهندسی، اجرای طرح ضوابطی بود که نتایج مثبتی به دنبال داشت و امید است که با حضور شهردار، این مسیر با قدرت و پشتوانه بهتری ادامه یابد.
به گفته وی، در بحث جلوگیری از تخلفسازی نیز به دلیل این که اکثر مردم متقاضی افزایش سطح اشغال بیشتر از ۶۰ درصد هستند، در مرحله اخذ پروانه توضیحات لازم جهت اصلاح سطح اشغال به آنان داده میشود تا با استفاده از مصوبه شورای مسکن، تمام شهروندان بتوانند از حقوق قانونی خود برخوردار شوند.
لزوم فرهنگسازی در جهت استفاده از مصالح استاندارد
شریف سپس به راهاندازی سامانهای به منظور تسهیل و روانسازی مسیر اخذ پروانه اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به وجود روند پیچیده اداری بین نظام مهندسی، شهرداری و طراحان، سامانهای راهاندازی شد که هماکنون در حال اجرا است و ضمن رفع بسیاری از مشکلات، موجب صرفهجویی در زمان و هزینهها نیز شده است.
وی بر ضرورت فرهنگسازی پیرامون استفاده از مصالح استاندارد و با کیفیت تأکید کرد و افزود: هدف از فرهنگسازی این است که علاوه بر بکارگیری متخصصان و اکیپهای اجرایی توانمند و آموزشدیده، با ورود شهرداری و نظاممهندسی در امر نظارت بر ساختوساز، ساختمانها با کیفیت و استانداردهای لازم ساخته شده و از نظر صرفهجویی در هزینه، آسایش، ایمنی و امنیت، افزایش عمر مفید ساختمان، منافع بهرهبرداران را تأمین کند.
مدير دفتر نمایندگی ابرکوه الزام ناظرین و مهندسان در تکمیل دفترچه اطلاعات ساختمان برای صدور شناسنامه فنی وملکی را از جمله ضروریات دانست و افزود: در این شناسنامه از ابتدای کار طراحی تا پایان کار ساختمان تمام گزارشها از جمله صلاحیت اکیپهای اجرایی، مصالح به کار رفته و کیفیت آن درج میشود و منبع معتبری از اطلاعات ساختمان را ارائه میکند تا افرادی که میخواهند آن را خریداری کنند بهراحتی با مراجعه به این شناسنامه از جزئیات و ویژگیهای بنا مطلع شوند.
راهاندازی سیستم خدمات مهندسی، کنترل مضاعف نقشههای روستایی، کنترل دقیق و نظارت بر عملکرد مجریان و ناظران گاز، پوشش بیمهای برای مهندسان و پیگیری راهاندازی دفاتر طراحی از جمله دیگر اقدامات نمایندگی نظاممهندسی شهرستان ابرکوه است.
راهاندازی پلیس ساختمان به همت بخش خصوصی
«حسین حاتمی» شهردار ابرکوه نیز در ادامه این نشست به اصلاح ساختار و تقویت بدنه دفتر فنی شهرداری تأکید کرد و گفت: در شهرداری افراد متخصص در بخشهای مختلف فعالیت دارند که تلاش میشود از تخصص آنان در دفتر فنی بهرهبرداری شود.
وی بر مشارکت با نهادها و بخشهای خصوصی تأکید کرد و ادامه داد: با همکاری نظاممهندسی، بسیج مهندسین و بخش خصوصی میتوان پلیس ساختمان را راهاندازی کرد تا ضمن نظارت، به عنوان یک مشاور، کارفرما و مالک را راهنمایی کنند.
حاتمی همچنین به ضرورت ارتقاء سطح آگاهیهای مردم در مسئله خرید زمین و یا ساختمان اشاره و تصریح کرد: مردم به علت نداشتن آگاهی از نوع، کاربری، تفکیک، پرداخت شدن یا نشدن سرانههای زمین بعضاً به شدت متضرر شده و با مشکلات زیادی مواجه میشوند.
رفع مغایرت قوانین به همت مجلسیها
«محمدجواد معماریان» عضو شورای اسلامی شهر ابرکوه هم یکی از مهمترین مباحث در شهرداری را انجام رسالت واقعی و دقیق دفتر فنی دانست و گفت: مغایرت قوانین بین شهرداری و اداره ثبت اسناد مردم را به شدت در ساختوسازها با مشکل مواجه کرده که رفع این معضل در حیطه وظایف نماینده مجلس است لذا پیشنهاد میشود در این زمینه مکاتبه یا جلسات حضوری با نماینده صورت گیرد.
معماریان ضرورت تکریم اربابرجوع، راهاندازی پلیس ساختمان و نظارت بر طرحهای ساختمانی را از جمله مسائلی دانست که میتواند با همکاری بیشتر شهرداری، شورای شهر و نظاممهندسی صورت گیرد.
ضرورت تسهیل روند خانهدار شدن جوانان
«علیرضا زارع زاده» نایبرئیس شورای شهر ابركوه نیز از مسئولین مربوطه خواست تا در شرایط اقتصادی فعلی که مردم با مشکلات بسیاری مواجه شدهاند، در مسیر ساخت مسکن و انجام امور اداری نهایت همکاری و سهل گیری صورت گیرد تا جوانان بتوانند خانهدار شوند.
زارع زاده دقت و نظارت مهندسان در بحث ساختوساز را بسیار مهم دانست و ابراز کرد: هر چقدر امروز در زمینه استانداردسازی و استفاده از مصالح با کیفیت و رعایت قوانین سختگیری صورت گیرد و مالکان هزینه کنند، در سالهای آینده نتیجه آن را خواهند دید و از ملک خود به بهترین شکل بهرهبرداری میکنند.
لزوم فرهنگسازی و معرفی سازههای نوین
«سید حبیب زارعی» دیگر عضو شورای شهر نیز تحولات ایجاد شده در نظاممهندسی ابرکوه به واسطه تغییر مدیریت را قابللمس دانست و اظهار کرد: با توجه به جایگاه پراهمیت مسکن، قیمت مصالح و دستمزدها به این نتیجه میرسیم که باید با فرهنگسازی یک سری تغییرات اساسی ایجاد کرده از روشهای به روز و جدید استفاده کنیم و سازههای نوین را که هزینه کمتر و ایمنی بیشتری دارد به مردم معرفی کنیم.
«عباس مهری» معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری در پایان بر کنترل کیفیت مصالح تأکید کرد و گفت: در صورت نظاممند و قانونمند شدن ساختوسازها، کنترل کیفیت نیز به بهترین شکل انجام میشود.